تهوع واستفراغ در بارداری

در زمینه درمان تهوعواستفراغدربارداری  این توصیه‌ها از جانب بورد متخصصین زنان و زایمان آمریکا در شماره ژانویه بولتن کالج متخصصین زنان و زایمان آمریکا منتشر شده است. توصیه‌ها براساس اعتبار مطالعات انجام‌شده سطح‌بندی شده است.

حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد زنان باردار، تهوع را تجربه می‌کنند و حدود نیمی از این افراد دچار استفراغ می‌شوند. شکل شدید آن می‌تواند تغذیه را مختل کند و منجر به بستری شدن بیمار شود.

زمان شروع علایم اهمیت دارد. علایم تقریباً در همه زنان باردار پیش از هفته ۹ شروع می‌شود و اگر بیماری پس از هفته ۹ برای اولین بار دچار تهوع و استفراغ شود، سایر تشخیص‌های افتراقی باید مد نظر قرار گیرد.

سابقه بیماری قبلی (سنگ صفرا، گاستروپارزی دیابتی) باید مورد توجه قرار گیرد.
تهوع و استفراغ شدید، شایع‌ترین علت بستری شدن در بیمارستان در سه‌ماهه اول بارداری و دومین علت بستری شدن در کل طول بارداری پس از زایمان زوددرس است. تعریف واحدی برای آن وجود ندارد و تشخیص براساس رد سایر تشخیص‌ها استوار است.

اولین خط درمان شامل ویتامین B6 به‌تنهایی یا همراه با دوکسیلامین است . مصرف مکمل ویتامین به‌مدت یک ‌ماه پیش از لقاح می‌تواند به کاهش وقوع و شدت تهوع و استفراغ کمک کند.

در موارد تیروتوکسیکوز گذرا یا اختلالات آزمایش‌های تیروئید که با تهوع و استفراغ شدید بارداری همراه است، درمان حمایتی کافی است و مصرف داروهای ضدتیروئید توصیه نمی‌شود.

زنجبیل به‌عنوان یک گزینه غیردارویی می‌تواند به رفع تهوع و استفراغ بارداری کمک کند (سطح B).
متیل ‌پردنیزولون در تهوع و استفراغ مقاوم به درمان موثر بوده است و به‌عنوان آخرین روش درمان توصیه می‌شود.

درمان زودرس تهوع و استفراغ می‌تواند به پیشگیری از پیشرفت آن به #استفراغبدخیمبارداری کمک کند